داستان اسارت بدون یک شلیک 26
گنجینه پنهان در سینه یاران
جمع آوری خاطرات شهداء و ایثارگران کوی نیرو
درباره وبلاگ


به وبلاگ گنجینه پنهان خوش آمدید. ارزش زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست. مقام معظم رهبری شما می توانید از ادامه دهندگان آن باشید، همت کنید... از همه‌ی یاران تقاضا می‌کنیم که خاطرات خودشان را دریغ نکنند؛ زیرا دریغ ‌کردن خاطرات به نوعی به فراموشی‌ سپردن دوران جنگ است.
نويسندگان

مروری اجمالی بر تاریخچه اردوگاه 8 رمادی ((عنبر))

تاسیس اردوگاه عنبر دومین اردوگاه رمادی

اردوگاه 8 رمادی (عنبر) دومین اردوگاه تاسیس شده در شهر رمادی واقع در استان الانبار عراق و سومین اردوگاه تاسیس شده برای اسرای ایرانی در عراق . این اردوگاه بعد از اردوگاه 6 الف رمادی ؛ در تاریخ 17/6/60 با ورود تعدادی از افسران که حدود یک سال پیش به اسارت نیروهای بعثی در آمده بودند تاسیس شد .

اردوگاه عنبرهمان الانبار

نیروهای بعثی اردوگاه 6 الف رمادی را با توجه به اینکه در شهر رمادی قرار داشت؛ اردوگاه رمادی خواندند. پس از تاسیس اردوگاه 8 رمادی (عنبر ) برای تفکیک این اردوگاه ؛ از اردوگاه 6 نام آن را انبار نامیدند ؛ اما به علت اشتباه در تلفظ انگلیسی این کلمه Anbar؛ در بین اسرا به عنبر مشهور شد. پس از بازدید نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ از اردوگاه ها و نامگذاری اردوگاه ها ؛ این اردوگاه شماره 8 نامگذاری شد.

اسامی ارشدهای اردوگاه عنبر

در همان روزهای آغازین ورود اسرا به این اردوگاه ؛ نیروهای بعثی برای هماهنگی و نظارت بر امور اسرا ؛ شخصی را بعنوان ارشد تعیین کردند که از ارشدان اردوگاه می توان عیسی دانشور قربانی ؛ داوود مهرآرا ؛ یدالله کاشانی ؛ بهمن .ت ؛ ایرامنش ؛ حسین شادکام ؛ رضا عمادی ؛ علی حاجیلو ؛ اکبر ؛ مسعودی ؛ علیرضا پورقناد ؛ اسماعیل محمدی و بهمن تقوی را نام برد.

فرمانده هان بعثی اردوگاه عنبر

از فرماندهان بعثی اردوگاه نیز می توان [سرگرد محمودی]؛ سرگرد یعقوب محمد علی ؛ سرگرد ناجی ابراهیم عبدالله ؛ سرگرد محمد احمد عوید ؛ سرگرد صبحی فاضل طائف و سرگرد مفید خمیس علی نیز اشاره کرد.

درگیریهای مهم اردوگاه عنبر

از وقایع مهم این اردوگاه عزاداری اسرای خانم در ماه محرم بود که به شورش محرم شهرت یافت و ضرب و شتم و شکنجه آنها را در پی داشت . واقعه مهم دیگر که در تاریخ 4/11/62 در این اردوگاه ؛ ورود تعدادی از خبرنگاران رادیو وتلویزیون عراق جهت تهیه و ساخت فیلم تبلیغاتی از اسرا بود که شورش اسرا را در پی داشت و موجب شد نیروهای بعثی اسرای قاطع معترض (قاطع2) را به مدت دو روز در آسایشگاه های خویش محبوس کنند و به دنبال آن اسرای سایر آسایشگاه ها نیز اعتصاب کردند و این اعتصاب فراگیر ؛ پس از چند روز با آمدن مقامات بعثی و صحبت با اسرا خاتمه یافت .

بازدید صلیب از نابسامانی دراردوگاه

در دی ماه 1363 نیز نمایندگان صلیب سرخ بدنبال شایعه قتل عام اسرای عراقی در گرگان و به منظور اطلاع از چگونگی رسیدگی به اسرا در ایران و عراق و مقایسه عملکرد دو کشور وارد این اردوگاه شدند و اسرای فعال این اردوگاه نیز برای آگاهی آنها از شرایط نابسامان اردوگاه گزارشی به زبان فارسی ؛ انگلیسی و فرانسوی تهیه کردند و با وجود محدودیت هایی که نیروهای بعثی مواجهه اسرا با گروه بازدید کنند در نظر گرفته بودند ؛ این اطلاعات را بدست گروه مسئول رساندند .

انحلال اردوگاه عنبر

به این ترتیب با اقداماتی که از سوی نمایندگان صلیب سرخ انجام شد پس از ان شدت عمل بعثی ها نسبت به اسرا کاهش یافت و بهبودی نسبی در شرایط اردوگاه پدید آمد. در نهایت مدتی پس از اعلام خبر تبادل اسرا ؛ اسرای این اردوگاه در تاریخ 69/6/1 تبادل و این اردوگاه بطور رسمی منحل شد.

منبع:http://azadegan19.blogfa.com/post/2681

ادامه د ارد ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پیوندهای روزانه



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 130
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 130
بازدید ماه : 571
بازدید کل : 21440
تعداد مطالب : 334
تعداد نظرات : 138
تعداد آنلاین : 1

چاپ این صفحه